دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی چیست؟

فهرست مطالب

دادرسی مالیاتی چیست؟

مقوله مالیات همواره با چالش هایی میان مودیان مالیاتی و اداره امور مالیات همراه بوده است. گاهی میان مودی مالیاتی و اداره مالیات بر سر مبلغ مالیات توافق وجود ندارد و مودی نسبت به مبلغ تعیین شده توسط اداره امور مالیات اعتراض دارد. در این صورت او باید نسبت به اعتراض خود با دادرسی مالیاتی اقدام کند. در این مقاله قصد داریم بیشتر با مقوله دادرسی مالیاتی آشنا شویم. مجموعه نیکان محاسب شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

مفهوم دادرسی مالیاتی چیست؟

صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی در مهلت های تعیین شده باید نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده و آن را به اداره امور مالیات تسلیم نمایند. این اظهارنامه ها توسط مامورین ممیز این اداره بررسی می شود و امکان رد یا تائید آن وجود دارد. مالیاتی که برای مودی مالیاتی با توجه به اظهارنامه مالیاتی او تعیین می شود ممکن است مورد قبول مودی نباشد. در این صورت مودی می تواند به رای صادره از امور مالیاتی اعتراض نماید.

به این فرایند قانونی که جهت اعتراض به این رای انجام می شود دادرسی مالیاتی می گویند. کلیه اختلافات بین اداره مالیات و مودیان مالیاتی به وسیله دادرسی مالیاتی قابل حل است. شایان ذکر است اگر مبلغی که توسط مودی مالیاتی اعلام شده توسط اداره مالیات رد گردد ، اداره ممیزی مالیات بیشتری را نسبت به اظهارنامه مالیاتی بعنوان مالیات تعیین می کند.

مراحل انجام دادرسی مالیاتی

فرآیند دادرسی مالیاتی دارای مراحلی است که در اینجا به آنها می پردازیم:

دادرسی مالیاتی چیست؟

مرحله اول: رسیدگی مالیاتی در اداره امور مالیاتی

در این مرحله اداره امور مالیاتی به شکایت مودی مالیاتی رسیدگی می کند. به این صورت که مذاکره میان مودی مالیاتی و اداره مالیات صورت میگیرد. هر مودی مالیاتی بر طبق قانون از وقت ابلاغ تا 30 روز باید مدارک را به اداره مالیات ارسال کند و درخواست تعدیل مالیات را نماید. بعد از آن اداره مالیات نیز 30 روز مهلت دارد تا به شکایت مودی مالیاتی رسیدگی نماید. اغلب پرونده های کوچک مالیاتی در این مرحله با توافق طرفین بسته می شوند.

در این مرحله اداره امور مالیاتی در برگ تشخیص مراتب را ثبت کرده و رئیس اداره امور مالیات نیز آن را امضا می نماید. اگر اداره مالیات اعتراض مودی را وارد نداند مراتب در برگه تشخیص مالیاتی ثبت می گردد و سپس به هیئت اختلاف مالیاتی ارجاع میشود.

مرحله دوم :دادرسی مالیاتی در هیئت حل اختلاف مالیاتی

در مرحله بعد هیئت حل اختلاف مالیاتی باید هیاتی تشکیل دهد و به مودی ابلاغ نماید. این هیئت از سه نفر تشکیل شده است که شامل قاضی، نماینده امور مالیاتی و نماینده اتحادیه است که نماینده مودی در این جلسه می باشد.

در این هیئت پرونده مالیاتی مودی مورد بررسی قرار می گیرد و رای برای آن صادر می گردد. اگر مودی به رای صادر شده رضایت داشته باشد پرونده در این مرحله بسته می شود. در غیر این صورت مودی مالیاتی باید تا 30 روز بعد از ابلاغ رای اعتراض خود را اعلام کند. در همین مرحله اداره مالیات هم میتواند شکایت خود را ثبت نموده و به شورایعالی مالیاتی ارجاع دهد.

دادرسی مالیاتی چیست؟

مرحله سوم : شورای عالی مالیاتی

اگر در مرحله دوم مودی مالیاتی به رای اعلام شده اعتراض داشته باشد و تا 30 روز بعد از ابلاغ مجددا اعتراض خود را اعلام کند پرونده او به شورایعالی مالیاتی ارجاع می شود. در این مرحله پرونده شورا نسبت به تائید یا رد رای صادر شده اقدام می کند. اگر رای رد شد پرونده به مرحله قبل برمیگردد تا روند پرونده با هیئت اختلاف دیگر طی شود. اگر رای تائید شود مودی میتواند در ادامه شکایت خود به مرحله بعد که هیئت 3 نفره وزارت اقتصاد است پرونده خود را ارجاع دهد.

مرحله چهارم : هیئت 3 نفره وزارت اقتصاد

اگر مودی به رای مرحله قبل اعتراض داشت طی مدت 30 روز میتواند به آن رای نیز اعتراض کند که به هیات 3 نفره وزارت اقتصاد ارجاع می شود. در این هیئت 3 نفر که توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی انتخاب شده اند حضور دارند. اگر رای این هیئت نیز مورد اعتراض مودی مالیاتی بود رای به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود.

مرحله پنجم : دیوان عدالت اداری

سیستمی که بر دیوان عدالت اداری حاکم است سیستم قضایی است و عملکرد آن نیز با سیستم امور مالیاتی متفاوت است. مودی مالیاتی باید با کمک یک وکیل دادگستری شکایت خود را از سازمان امور مالیاتی مطرح کند. بعد از صدور رای هیئت 3 نفره وزارت اقتصاد ، مودی مالیاتی تا 3 ماه فرصت دارد شکایتش را به دیوان عدالت اداری تقدیم کند.

دادرسی مالیاتی چیست؟

کلام آخر

در این مقاله با دادرسی مالیاتی و مراحل انجام دادرسی مالیاتی و اعتراض به مالیات تعیین شده توسط اداره امور مالیاتی آشنا شدیم. شما بعنوان صاحبان کسب و کارها و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانید به تنظیم دادرسی مالیاتی به میزان مالیات تعیین شده توسط اداره امور مالیاتی اعتراض کنید.

کارشناسان مجموعه نیکان محاسب آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان در این خصوص می باشند. همچنین شما با خرید نرم افزار دشت می توانید کلیه امور مربوط به حسابداری مالی و مالیاتی کسب و کار خود را سامان دهید و از پشتیبانی گروه نیکان محاسب در این خصوص بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *