مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟

مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟

فهرست مطالب

مالیاتها به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. مالیات پروانه کسب به موجب فصل 5 قانون مالیاتهای مستقیم از نوع مالیاتهای مستقیم است. این نوع مالیات مبلغ مشخصی است که جهت صدور و تنظیم بعضی از اسناد، مدارک و اوراق از دریافت کنندگان و یا صادرکنندگان این اسناد به عنوان مالیات حق تمبر گرفته می شود.

اشخاص صنفی در وقت اخذ پروانه کسب و یا تمدید آن باید میزان خاصی از مالیات را پرداخت کنند که حق تمبر پروانه کسب یا مالیات پروانه کسب نامیده می شود. برای پرداخت مالیات پروانه کسب با ورود به سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی و ورود به قسمت پرداختها/ قبض مالیات می باشد. مقدار آن هم جهت صدور جواز 10 هزارتومان و جهت تمدید جواز 5 هزار تومان است. در این مقاله قصد داریم بیشتر با مقوله مالیات پروانه کسب و چگونگی استعلام گیری آن آشنا شویم. موسسه نیکان محاسب شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

 

استعلام مالیات پروانه کسب

برای استعلام مالیات پروانه کسب باید وارد سایت my.tax.gov.ir شوید. استعلام مالیات پروانه کسب با کدملی انجام می شود و شما از مقدار بدهی خود در این زمینه مطلع می شوید. شما می توانید به سایت مراجعه نموده و یا از طریق دفاتر پیشخوان و یا کافی نت ها استعلام بدهی مالیاتی خودتان را انجام دهید. همچنین می توانید با مراجعه به حوزه امور مالیاتی نزدیک به محل زندگی خود ، استعلام مالیات پروانه کسب را انجام دهید.

مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟

سامانه پرداخت حق تمبر پروانه کسب

در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی همچون بسیاری از نهادها و سازمانهای دولتی اقدام به راه اندازی سامانه های اینترنتی برای ارائه خدمات الکترونیکی خود کرده است. بسیاری از خدمات از قبیل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی از حالت حضوری به صورت الکترونیکی و اینترنتی در آمده است.

سایت جامع و اصلی برای ارائه خدمات الکترونیکی این سازمان به آدرس tax.gov.ir می باشد که بسیاری از خدمات مالیاتی اینترنتی توسط این سایت به مودیان مالیاتی ارائه شده است.

تنها یکی از خدماتی که با وارد شدن به این سایت پس از پیش ثبت نام، ثبت نام و ورود به سایت می توان انجام داد پرداخت حق تمبر پروانه کسب یا مالیات پروانه کسب است.

 

نحوه پرداخت مالیات پروانه کسب

برای پرداخت مالیات پروانه کسب باید ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید و در قسمت بالا و چپ صفحه روی علامت پروفایل (آدمک) کلیک نمایید. در این مرحله از شما نام کاربری و رمز عبور خواسته می شود که پس از وارد کردن رمز و عبارت امنیتی وارد می شوید. بعد از ورود به سامانه از منوی سمت راست صفحه در قسمت پرداختها/قبض مالیات روی زیرمنوی ایجاد قبض جدید باید کلیک کنید.

در مرحله آخر باید سال عملکرد خودتان را مشخص کنید یعنی سالی که پروانه کسب برای شما صادر یا تمدید گردیده است و بعد نوع بمغالیات را مشخص نمایید. سپس از منوی بعدی باید حق تمبر را انتخاب نمایید. اگر قصد پرداخت حق تمبر جهت صدور یا تمدید پروانه کسب را دارید باید حق تمبر را مشخص کنید و شناسه واریز را هم وارد کنید. در آخر روی دکمه صدور کلیک نموده تا بعد از مشاهده قبض جهت پرداخت حق تمبر اقدام کنید.

مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟

کلام آخر

در این مقاله با مفهوم مالیات پروانه کسب، حق تمبر جواز کسب و استعلام مالیات پروانه کسب آشنا شدیم. چنانچه در زمینه امور مالیاتی ، حسابداری و حسابرسی در مشاغل خود نیاز به کمک و مشاوره دارید می توانید با کارشناسان موسسه نیکان محاسب تماس بگیرید. همچنین با خریداری نرم افزار دشت از این موسسه می توانید بسیاری از امور مالی و مالیاتی خود را شخصا انجام دهید و در هزینه های استخدام حسابدار صرفه جویی نمایید. برای خرید نرم افزار دشت و دریافت اطلاعات لازم با نیکان محاسب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *