مالیات مشاغل چیست؟

مالیات مشاغل چیست؟

فهرست مطالب

همانطور که می دانید دولت ها برای اداره جامعه قوانین مالیاتی وضع می کنند تا از طریق دریافت مالیات بتوانند هزینه های دولت را تامین نموده و اصلاحاتی در زمینه معیشت مردم ایجاد کنند. مالیات مشاغل یکی از انواع مالیات است که برای بعضی مشاغل تعیین می شود.

اما مشاغل گستردگی زیادی دارند و نحوه محاسبه مالیات آنها اهمیت زیادی دارد که این موضوع به یکی از چالش های صاحبان کسب و کار تبدیل شده است.

در این مقاله با عنوان مالیات مشاغل چیست سعی داریم به توضیح این مقوله بپردازیم و نحوه محاسبه مالیات مشاغل را بیان کنیم. مجموعه نیکان محاسب به مدیریت شهرام کبودوند آماده ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به شما عزیزان می باشد و شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

منظور از مالیات مشاغل چیست؟

یکی از چالش های افراد در مشاغل خود محاسبه و پرداخت مالیات است. مالیات ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. مالیاتهای مستقیم به درآمدها و دارایی های اشخاص تعلق می گیرند و مالیات بر درآمد و دارایی از جمله مالیاتهای مستقیم هستند.

مالیات غیر مستقیم به خدمات و کالاها تعلق می گیرند و مصرف کنندگان آن را پرداخت می نمایند. مالیات واردات و مالیات ارزش افزوده از جمله مالیات های غیرمستقیم هستند. مالیات مشاغل در دسته مالیات های مستقیم (طبق قانون 86 مالیاتهای مستقیم) قرار می گیرد.

همچنین این ماده یک تبصره دارد که مالیات بر حقوق یک نوع مالیات تکلیفی است.مالیات تکلیفی به دسته از مالیاتها می گویند که شناسایی، پرداخت و محاسبه آنها به عهده خود کارفرماست.

پس کارکنان هیچ وظیفه ای در مورد تعیین میزان آن نخواهند داشت. اغلب شرکت ها و سازمانها با نرم افزارهای خاص اقدام به محاسبه مالیات بر حقوق می نمایند.

مالیات مشاغل چیست؟

چه اشخاصی مشمول مالیات مشاغل هستند؟

همه اشخاص حقیقی که دارای شغل هستند و از آن کسب درآمد دارند مشمول پرداخت مالیات مشاغل هستند. مطابق تعریف سازمان امور مالیاتی ، همه اصناف، کسبه، صاحبان کارگاههای تولیدی و کارخانه و … باید به نسبت درآمدی که از شغل بدست می آورند مالیات پرداخت کنند. همین طور همه شرکتهای مدنی و صاحبان مشاغل آزاد مشمول مالیات مشاغل هستند.

مطابق قانون صاحبان مشاغل باید تا چهار ماه پس از راه اندازی کسب و کارشان خود را به سازمان مالیاتی معرفی نمایند. این اشخاص باید نسبت به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی در خردادماه هر سال اقدام کنند.

تقسیم بندی صاحبان مشاغل از نظر مالیات

با توجه به گستردگی شغل ها در کشور باید یک تقسیم بندی در مورد مشاغل انجام شود تا بتوان طبق قانون اقدام به محاسبه مالیات برای این مشاغل نمود. صاحبان مشاغل طبق قانون مالیاتهای مستقیم به سه دسته اصلی تقسیم می گردند:

  • گروه اول مشاغل با درآمد بالای 150 میلیارد ریال : مشاغلی که طبق اظهارنامه مالیاتی درآمد دو سال پیش آنها بیشتر از 150 میلیارد ریال است در دسته اول جای می گیرند.
  • گروه دوم مشاغل با درآمد بین 50 تا 150 میلیارد ریال : همه مشاغلی که درآمد ابزاری آنها طبق اظهارنامه مالیاتی دو سال آخرشان بین 50 تا 150 میلیارد ریال بوده است در دسته دوم جای می گیرند.
  • گروه سوم سایر مشاغل: همه مشاغلی که در دسته یک و دو جای نمی گیرند در این دسته قرار می گیرند.
مالیات مشاغل

مالیات مشاغل چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه مالیات مشاغل از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که یک اشتباه محاسباتی می تواند صاحب کسب و کار را مجبور به پرداخت مالیات سنگین کند. طبق ماده 94 قانون مالیات همه درآمد فروش خدمات یا کالاها به انضمام دیگر درآمدهای اضافی بعد از کسر هزینه های گوناگون مشمول مالیات مشاغل می گردد.

مثلا اگر فردی دارای یک فروشگاه لوازم خانگی باشد و در کنار آن به خرید و فروش خودرو نیز بپردازد کلیه درآمد ناشی از هر دو شغل بعد از کسر هزینه ها مشمول مالیات می شود.

از طرفی طبق ماده 100 مالیاتهای مستقیم ، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه مالیاتی کسب و کار خود را در یک سال مالیاتی تنظیم کرده و خرداد ماه سال آینده به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

نرخ های محاسبه مالیات مشاغل

طبق قانون نرخ مالیات مشاغل برای اشخاص حقیقی در سال 1403 بدین گونه است:

  • درآمد تا 2 میلیارد ریال شامل مالیات سالانه با نرخ 15 درصد می شود. یعنی دویست میلیون تومان درآمد اولیه شخص حقیقی مشمول 15 درصد مالیات می گردد.
  • درآمد به نسبت مازاد دو میلیارد ریال تا سقف چهار میلیارد ریال شامل مالیات سالانه با نرخ بیست درصد می شود. یعنی دویست میلیون تومان دوم از درآمد شامل نرخ مالیاتی بیست درصد است.
  • درآمد مازاد چهار میلیارد ریال که شامل مالیات سالانه با نرخ بیست و پنج درصد خواهد شد. یعنی مازاد درآمد شخص نسبت به چهارصد میلیون تومان در سال شامل نرخ 25 درصد مالیات خواهد شد.
مالیات مشاغل

پرداخت مالیات مشاغل از طریق نرم افزار دشت

امروزه تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و پرداخت مالیات بصورت آنلاین صورت می گیرد پس بهتر است صاحبان مشاغل اسناد و اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی از طریق الکترونیکی تسلیم کنند. برای تسهیل و تسریع کار می توان از نرم افزارهای حسابداری نظیر نرم افزار دشت استفاده کرد.

برای خرید نرم افزار دشت می توانید از گروه نیکان محاسب اقدام کنید و برای راه اندازی و استفاده از کمک مشاوران نیکان محاسب استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله با مالیات مشاغل و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم. همچنین از انواع مالیات و تعرفه مالیات مشاغل نیز مطلع شدیم. اگر برای کسب و کار خود در زمینه مالیات مشاغل نیاز به کمک و راهنمایی دارید می توانید از خدمات مشاوره نیکان محاسب در زمینه کسب و کار و حسابداری استفاده کنید. مجموعه نیکان محاسب آماده ارائه خدمات مشاوره مالی و مالیاتی، نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزار دشت ، مشاوره مالیات مشاغل و … به شما عزیزان می باشد. 

مجموعه نیکان محاسب 

نیکان محاسب با مدیریت شهرام کبودوند با سالها تجربه در زمینه فروش، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نرم افزارهای مالی و حسابداری از جمله نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت آماده ارائه خدمات حسابداری و مالی به شما عزیزان می باشد. 

نیکان محاسب نماینده رسمی شرکت سپیدار سیستم در ایران است و علاوه بر فروش نرم افزارهای مالیاتی به مشاوره و وکالت مالیاتی شرکت ها نیز می پردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید نرم افزار دشت با کارشناسان نیکان محاسب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *