سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان چیست؟

فهرست مطالب

سامانه ای که مودیان مالیاتی که مشمول پرداخت مالیات هستند از آن جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی و همچنین اتصال پایانه های فروشگاهی استفاده میکنند سامانه مودیان نام دارد. کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل لازم است در سامانه ثبت نام نمایند. دلایل ایجاد سامانه مودیان نیز از سوی مقامات دولتی اینگونه بیان شده است: کاهش شکاف طبقاتی، ایجاد عدالت مالیاتی، کنترل تورم ، افزایش سهم مالیات و از طرفی کاهش سهم نفت در بودجه. در این مقاله قصد داریم بیشتر با سامانه آشنا شویم پس با مجموعه نیکان محاسب همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

هدف سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از مراجعات حضوری و تسهیل کار مودیان مالیاتی اقدام به راه اندازی سامانه مودیان نموده است. از جمله هدف های راه اندازی سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از فرار مالیاتی
  • پاسخدهی بهتر به مودیان
  • افزایش سرعت رسیدگی به درخواست مودیان
  • کاهش خطا و اشتباه در محاسبات
  • دسترسی آسان به اطلاعیه ها

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان به دو گروه تقسیم بندی می شوند. این دو گروه علاوه بر ثبت اظهارنامه خود باید در سامانه نیز ثبت نام نمایند. این دو گروه عبارتند از :

  • اشخاص حقیقی: کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی اعم از تولیدی، فروش و …
  • اشخاص حقوقی: کلیه افراد حقوقی، شرکتهای تجاری و همچنین اشخاص حقوقی غیرتجاری.

اما حال که دیدیم چه کسانی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند ببینیم که چه کسانی مشمول این ثبت نام نیستند. طبق قانون اشخاص حقیقی (ماده 81) اشخاص مشمول ماده 142 و کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم که خدمات و کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می نمایند نیازی به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی ندارند.

سامانه مودیان چیست؟

قانون جدید سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای جامع و کامل است که با هدف شفاف سازی گزارشات مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی راه اندازی شده است. همراه با این سامانه مودیان، قوانین پایانه های فروشگاهی هم تصویب شدند. پس از تصویب این دو قانون تکالیف قانونی و قوانین جدید برای مودیان در نظر گرفته شد.

مطابق قانون جدید سامانه کلیه صاحبان کسب و کار براساس نوع شغل و فعالیت خوئد باید در تاریخ خاص و تعیین شده در سامانه ثبت نام نمایند. مثلا زمان ثبت نام شرکتهای بورس و فرابورس اول مهر 1402 تعیین شده است. اشخاص حقوقی نیز تا همین تاریخ موظف به ثبت نام در سامانه هستند. شرکتهای دولتی و دیگر دستگاههای اجرایی ماده 5 قانون خدمات کشوری باید تا 1 مهر سال 1402 ثبت نام در سامانه را انجام دهند. کلیه مشاغلی که مشول مالیات بر ارزش افزوده هستند، گروههای اول و دوم و همه اشخاص مشمول باقیمانده نیز از 1 دی ماه 1402 باید در سامانه ثبت نام نمایند.

 

جرائم عدم اجرای قانون جدید سامانه مودیان چیست؟

  • جریمه به اندازه 10 درصد از فروش یا 2 میلیون تومان
  • معافیت از تشویق های مالیاتی
  • محرومیت از نرخ صفر مالیاتی
  • از دست دادن دیگر معافیت های مالیاتی

در پایان باید گفت که این اعداد و ارقام و مقدار جرائم متناسب با تورم تغییر می کند و امکان بیشتر شدن آن وجود دارد.

 

کلام آخر

در این مقاله با سامانه مودیان مالیاتی آشنا شدیم و از قوانین جدید و همچنین جرائم عدم اجرای این قوانین نیز اطلاع پیدا کردیم. چنانچه در مسائل مالی و مالیاتی کسب و کار خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با گروه نیکان محاسب تماس بگیرید. همچنین شما می توانید با کمک نرم افزار حسابداری دشت، امور مالی و مالیاتی خود بدون نیاز به حسابدار انجام دهید. برای خرید نرم افزار دشت می توانید با گروه نیکان محاسب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *